Logo hvid paa blaa Facebook Mynewsdesk
 

Presserum

  • fb
  • tw
  • li
  • em
  • Karsten Suhr
    Formand
    T: +45 33307936
    M: +45 4028 0027
    E: 
    Twitter

    Søren T. Lodahl
    Sekretariatschef
    T: +45 33307929
    M:  +45 29617520
    E: 
    Twitter

    Simone Dalsgaard
    Kommunikationsansvarlig, Chefkonsulent
    T: +45 33307927
    M: +45 60771719
    E: 
    Twitter

    Seneste nyheder

    Samfundet er i konstant forandring. Det formes af dem, der lever i det. Men hvad hvis de ikke er klædt ordentlig på til det? På flere privatskoler har man indført et selvstændigt ”medborgerskabsfag” for at styrke den demokratiske dannelse. En af dem er Sct. Ibs Skole i Horsens.
    Det spirede af begejstring og fortællelyst i Kongens Mølle og den store sal, da elever fra Skorpeskolen, en privatskole nord for Helsingør, tog imod interesserede gæster til Design for Change-messen. ”Design for Change” er et verdensomspændende undervisningsprogram, hvor man gennem en proces på fire simple trin skal udvikle idéer og udføre projekter, der gør en forskel.
    Danmarks Private Skoler er en forening for private grundskoler og gymnasiale uddannelser. En række værdier går igen i disse skolers formål, hvad end de kalder sig for fri-, real- eller privat. Men alligevel er de vidt forskellige. Foreningen vil vise diversiteten blandt skolerne, og det i artikelserien ”Portræt af en skole”. Denne gang er vi hos Kolding Realskole, der er en byskole fra 1890.
    Kun 69 % af de danske ordblinde elever gennemfører en ungdomsuddannelse. Det vil man lave om på i Randers, hvor en af byens skoler, Randers Realskole, er initiativtager til et nyt stort projekt. Skolen, alle byens ungdomsuddannelser og UU-Randers tilbyder en unik overlevering, når eleverne til foråret har valgt deres uddannelse efter grundskolen. Målet er brede det til hele kommunen.
    ​Fakta: En række karakteristika for de private skoler. Danmarks Private Skoler ønsker at bringe flere fakta ind i skoledebatten og har derfor undersøgt*, om der er særlige mønstre, når man ser på privatskolernes geografi, elevsammensætning og faglige løfteevne generelt, og når man sammenligner privatskolerne med deres socialt og geografisk sammenlignelige nabofolkeskoler.
    ​Fakta: Privatskolernes løfteevne er stærkere. Danmarks Private Skoler ønsker at bringe flere fakta ind i skoledebatten og har derfor undersøgt*, om der er særlige mønstre, når man ser på privatskolernes geografi, elevsammensætning og faglige løfteevne generelt, og når man sammenligner privatskolerne med deres socialt og geografisk sammenlignelige nabofolkeskoler.