“Styrk overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse, men ødelæg ikke 10. klasse for at få flere elever på erhvervsuddannelser”.  Karsten Suhr (formand, Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymansier), Uffe Rostrup (formand, Frie Skolers Lærerforening) og Torben Vind Rasmussen (fungerende formand, Efterskoleforeningen) er gået sammen om et debatindlæg, der er offentliggjort i flere medier.

Med udspillet ’Fra folkeskole til faglært – erhvervsuddannelser til fremtiden’ foreslår regeringen en række ændringer for at få flere til at vælge erhvervsuddannelserne. 10. klasses fremtidige rolle er en væsentlig del af udspillet. 10. klasse vil bl.a. få et gennemsyn af en ekspertgruppe. Ekspertgruppen får til at opgave at komme med anbefalinger til, hvordan 10. klasse kan erhvervsrettes. Det er hensigten, at 10. klasse i langt højere grad bliver begyndelsen på en erhvervsuddannelse frem for afslutningen på grundskolen. Ekspertgruppens anbefalinger skal rette sig imod alle skoleformer, der i dag udbyder 10. klasse og 10. skoleår; folkeskoler, frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler, ungdomsskoler, dagbehandlingstilbud, behandlingshjem samt kommunale specialtilbud.

De tre formænd argumentere i debatindlægget for at bevare 10. klasse i den form, vi kender i dag: “Det en dårlig ide, at regeringen med udspillet vil forvandle  10. klassestilbuddet til en fødekanal for erhvervsskolerne og -uddannelserne.

Hvis 10. klasse bliver en ensrettet vej til en bestemt type ungdomsuddannelse, svigter vi alle de unge, som ikke ønsker en erhvervsuddannelse. 10. klasse skal gøre de elever, der har brug for det, parate til det næste led i deres uddannelse. 10. klasse bør udvide alle elevers muligheder og lede videre til dem alle slags uddannelser – også de gymnasiale.”

Læs hele debatindlægget her

Søren Tonnesen Lodahl